AlgemeenWelkom Contact Verzorgingsgebied Statistiek Preventie

Verzorgingsgebied

Het verzorgingsgebied van de brandweer ligt in de Betuwe en centraal gelegen in het vierkant tussen de grote gemeenten Utrecht, Den Bosch, Nijmegen en Arnhem. In de gemeente wonen circa 22.500 inwoners. De gemeente is langgerekt en wordt aan de noordzijde begrenst door de rivier de Rijn, aan de zuidzijde begrenst door de Waal en de westzijde ligt de gemeentegrens met Tiel in het Amsterdam Rijnkanaal.

Naast de transportstroom over water doorkruist de Rijksweg A15, een normale spoorverbinding en de Betuweroute de gemeente. Het gebied wordt verder gekenmerkt door fruit- en boomkwekerijen, industrie en de kerncentrale.

Klik op onderstaand plaatje voor een overzicht van het verzorgingsgebied.

Kernen
Het verzorgingsgebied bestaat uit de kernen Dodewaard, Kesteren, Ochten en Opheusden en de buurtschappen Echteld, IJzendoorn, Eldik, Pottum, Hien en Wely.

Risico´s
Als risico-objecten kunnen worden aangemerkt, de kerncentrale te Dodewaard, Recticel Nederland bv te Kesteren en Kingspan te Kesteren. Overige risico’s liggen vooral op het gebied van verkeersbewegingen en de doorvoer van gevaarlijke stoffen per schip of vrachtwagen vanuit Rotterdam naar Duitsland.

A15 - Nieuws Gelderlander
Zaterdag, 11 november 2006 - TIEL - De drukte op de autosnelwegen in de regio stijgt hard. De afgelopen tien jaar is het dagelijkse aantal voertuigen gemiddeld met ruim 40 procent toegenomen.
De grootste stijgingen zijn gemeten op de wegvakken van de A15 tussen het Knoopunt Deil en de aansluiting met de Willem Alexanderbrug bij Echteld. Tussen het Knooppunt Deil en de nieuwe aansluiting Gelder- malsen/Est is het verkeer sinds 1995 liefst 62 procent drukker geworden. Tussen Tiel en Tiel-West bedroeg de stijging 48 procent en tussen Tiel en Echteld 47 procent.

In absolute aantallen rijden – opgeteld in beide richtingen op een gemiddelde werkdag – 63.000 voertuigen tussen Deil en Geldermalsen/Est, 65.000 tussen Tiel-West en Tiel en 71.000 tussen Tiel en Echteld.

Zowel westelijk van Knooppunt Deil als oostelijk van Echteld zijn de stijgingen in het verkeersaanbod op de A15 iets bescheidener. Tussen Deil en Leerdam werd het de afgelopen tien jaar 38 procent drukker; nu goed voor ongeveer 51.000 voertuigen per werkdag. Tussen Echteld en Ochten bedroeg sinds 1995 de stijging 37 procent, terwijl de verkeerstoename tussen Ochten en Andelst met 32 procent het geringst is. Tussen Echteld en Ochten rijden dagelijks zo’n 57.000 voertuigen, tussen Ochten en Andelst 53.000.

Op de A2 ligt de stijging over de afgelopen tien jaar op alle wegvakken zo rond de 40 procent. Grootste stijger is het gedeelte tussen de brug bij Zaltbommel en Knooppunt Deil. Daar liep het verkeersaanbod op met 44 procent, waardoor er nu dagelijks 106.000 voertuigen rijden.

Op het traject Knooppunt Deil- Culemborg is sinds 1995 de verkeersdrukte met 42 toegenomen. Dagelijks gaan daar zo’n 104.000 voertuigen. Tussen Culemborg en Knooppunt Everdingen rijden momenteel dagelijks 114.000 voertuigen, een stijging sinds 1995 met 37 procent.

De verkeerstoenames voor beide snelwegen zijn de laatste jaren veel forser dan in het midden van de jaren negentig. Ter vergelijking: op de A15 bij Tiel rijden nu dagelijks net zo veel weggebruikers als op de A2 bij Beesd of de Waalbrug in de A50 bij Ewijk in 1991. En het verkeersaanbod tussen Tiel en Ochten is sinds 1988 verdubbeld.

De snel toenemende verkeers- intensteit op de A15 is voor de Kamer van Koophandel in Rivierenland reden om in actie te komen.